Je verwacht misschien niet van een chief operating officer van een multinational om veel verder vooruit te kijken dan de balans of het bedrijfsresultaat. Maar Harish Manwani, ex-COO of Unilever, bepleit gepassioneerd dat het niet slechts verstandig is om dit te doen en (sociale) waarde, bestaansrecht, en duurzaamheid in top-level decision-making te incorporeren, het is de enige weg om een 21-ste eeuw business op een verantwoorde wijze te leiden.
Het model waarmee veel entrepreneurs zijn opgegroeid, bestond uit de drie G’s van groei: consequente groei (kwartaal na kwartaal), concurrerende groei (beter zijn dan de tegenpartij) en winstgevende groei (zodat je waarde blijft produceren voor de aandeelhouder). Volgens Harish Manwani, oud-COO van Unilever, volstaat dat niet. Zijn visie: we moeten evolueren van het model van de drie G’s naar het model van de vier G’s. Mét de G van verantwoorde Groei. Deze G moet een belangrijk onderdeel worden in het creëren van waarde. Daarmee bedoelt de oud topman economische waarde, maar ook sociale waarde. De bedrijven die zullen groeien, zijn dus de bedrijven die de vierde G opnemen in hun beleid.