Het gaat niet altijd om winst: Denk aan de vierde G van Groei!


Je verwacht misschien niet van een chief operating officer van een multinational om veel verder vooruit te kijken dan de balans of het bedrijfsresultaat. Maar Harish Manwani, ex-COO of Unilever, bepleit gepassioneerd dat het niet slechts verstandig is om dit te doen en (sociale) waarde, bestaansrecht, en duurzaamheid in top-level decision-making te incorporeren, het is de enige weg om een 21-ste eeuw business op een verantwoorde wijze te leiden.

Het model waarmee veel entrepreneurs zijn opgegroeid, bestond uit de drie G’s van groei: consequente groei (kwartaal na kwartaal), concurrerende groei (beter zijn dan de tegenpartij) en winstgevende groei (zodat je waarde blijft produceren voor de aandeelhouder). Volgens Harish Manwani, oud-COO van Unilever, volstaat dat niet. Zijn visie: we moeten evolueren van het model van de drie G’s naar het model van de vier G’s. Mét de G van verantwoorde Groei. Deze G moet een belangrijk onderdeel worden in het creëren van waarde. Daarmee bedoelt de oud topman economische waarde, maar ook sociale waarde. De bedrijven die zullen groeien, zijn dus de bedrijven die de vierde G opnemen in hun beleid.


Han Oei

Over Han Oei

Als perspectiefbieder pur sang begeleid ik organisaties en hun mensen bij organisatie-, team- en persoonlijke ontwikkeling. Door het creëren van ruimte voor bewustzijn en beweging richting een betekenisvol en lonkend perspectief. Via coaching, training & advies: scherp, gedreven, respectvol, en altijd met oog voor mens en meetbaar resultaat. Met als ambitie om organisaties duurzaam waardevoller te laten zijn en mensen die voor en met hen werken gelukkiger en daarmee ook productiever. Hoe mooi zou dat zijn?

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *